Państwowa Agencja Atomistyki - paa.sam3.pl

1
2
3
4
5
logo.png 63cae803d512727a0f4a23ffd47cd9f9
orzel.png 4d1cd1c7d59a52921ef38ededdf02ebd
pl
en
top news port mstr
 
banner zmiana adresu.png 40fec01c23e66716cdcd85bc312b2c87
Program Polskiej Energetyki Jądrowej
04-04-2016

Program Polskiej Energetyki Jądrowej (PPEJ) jest pierwszym kompleksowym dokumentem odnoszącym się do energetyki jądrowej w Polsce. Przedstawia zakres i strukturę organizacji działań, jakie należy podjąć, aby wdrożyć energetykę jądrową, zapewnić bezpieczną i efektywną eksploatację obiektów energetyki jądrowej, ich likwidację po zakończeniu okresu eksploatacji oraz zapewnić bezpieczeństwo postępowania z wypalonym paliwem jądrowym i odpadami promieniotwórczymi. Dla wdrożenia energetyki jądrowej w Polsce konieczna będzie budowa prawie całej infrastruktury technicznej niezbędnej dla rozwoju i funkcjonowania energetyki jądrowej (prawnej, organizacyjnej, instytucjonalnej, zaplecza naukowo-badawczego, systemu szkolenia kadr).

PPEJ określa zakres i strukturę organizacji działań niezbędnych do wdrożenia energetyki jądrowej. Okres obowiązywania Programu określa się na lata 2011-2030. Koszty realizacji Programu zostały oszacowane do końca realizacji l głównego etapu - uruchomienia pierwszej elektrowni jądrowej. Przewiduje się przeprowadzanie aktualizacji Programu co 4 lata, co pozwoli także na weryfikację danych o kosztach potrzebnych do jego realizacji.

Celem głównym Programu jest wdrożenie w Polsce energetyki jądrowej, co przyczyni się do zapewnienia dostaw odpowiedniej ilości energii elektrycznej po rozsądnych cenach przy równoczesnym zachowaniu wymagań ochrony środowiska. Cel ten realizowany będzie za pomocą szeregu działań opisanych w Programie.

Harmonogram

  • 2010 r. – opracowanie przez Ministerstwo Gospodarki projektu PPEJ i wykonanie przez MG prognozy oddziaływania na środowisko, przeprowadzenie konsultacji społecznych projektu PPEJ z ok. 100 podmiotami krajowymi
  • 30 grudnia 2010 r. – 31 marca 2011 r. - formalne konsultacje społeczne prognozy oddziaływania na środowisko projektu (otrzymano uwagi ok. 300 instytucji w kraju)
  • 18 lipca 2011 r. – rozpoczęcie konsultacji transgranicznych Prognozy i Programu z Litwą, Szwecją, Danią, Niemcami, Austrią, Czechami, Słowacją i Finlandią. Polska przekazała zainteresowanym państwom przetłumaczoną część dokumentu i prognozy oddziaływania na środowisko umożliwiające ocenę potencjalnych oddziaływań
  • Lipiec – grudzień 2012 r. – spotkania na poziomie eksperckim ze Słowacją, Austrią, Niemcami i Danią.
  • Maj 2013 r. – formalne zakończenie procesu konsultacji transgranicznych podpisaniem protokołu z konsultacji z Austrią
  • 3 lipca 2013 r. – skierowanie projektu PPEJ pod obrady Międzyresortowego Zespołu ds. Realizacji Polityki Energetycznej Polski do roku 2030
  • 9 lipca 2013 r. – omówienie projektu PPEJ na posiedzeniu Zespołu
  • 17 lipca – 20 sierpnia 2013 r. – uzgodnienia projektu PPEJ z jego członkami
  • 11 października 2013 r. - kierownictwo Ministerstwa Gospodarki (obecnie Ministerstwo Energii) przyjęło projekt Programu Polskiej Energetyki Jądrowej 
  • 9 stycznia 2014 r. - projekt PPEJ został przyjęty przez Komitet Stały Rady Ministrów

 

Status PPEJ

28 stycznia 2014 r. Rada Ministrów podjęła uchwałę o przyjęciu PPEJ

 

Główni interesariusze PPEJ

W realizację PPEJ są zaangażowane trzy główne instytucje:

  1. Ministerstwo Energii (dawniej Ministerstwo Gospodarki) jako promotor energetyki jądrowej - zajmuje się koordynacją i promocją PPEJ w celu wykorzysta energii jądrowej na potrzeby społeczno-gospodarcze kraju;

  2. Spółka Polska Grupa Energetyczna (PGE) jako inwestor zapewnia finansowanie inwestycji, budowę elektrowni jądrowej oraz eksploatację;

  3. Państwowa Agencja Atomistyki jako regulator (dozór jądrowy) sprawuje nadzór nad bezpieczeństwem obiektu jądrowwgo i jego działalnością, prowadzi kontrole i oceny bezpieczeństwa, wydaje zezwolenia i nakłada ewentualne sankcje.

 

Zadania PAA związane z PPEJ

Prezes PAA jest niezależnym, centralnym organem administracji państwowej pełniącym rolę dozoru jądrowego, tj. przy pomocy Agencji sprawuje nadzór nad wykorzystaniem promieniowania jonizującego w przemyśle, medycynie i badaniach naukowych z punktu widzenia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.

Zadania Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, jako organu dozoru jądrowego, w odniesieniu do obiektów jądrowych, w tym elektrowni jądrowych, to przede wszystkim:

  1. formułowanie wymagań w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej,
  2. prowadzenie procesu wydawania zezwoleń na budowę i funkcjonowanie obiektów jądrowych,
  3. wykonywanie analiz i ocen oraz prowadzenie kontroli zapewnienia bezpieczeństwa przez inwestora - a następnie przez organizację eksploatującą obiekt jądrowy, w tym przestrzegania przepisów w zakresie bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej zarówno dla potrzeb wydawania zezwoleń jak i prowadzenie eksploatacji,
  4. wydawanie zaleceń technicznych wskazujących szczegółowe sposoby zapewnienia bezpieczeństwa,
  5. nakładanie sankcji wymuszających przestrzeganie odpowiednich przepisów.

Od początku 2011 r. PAA podejmowała działania mające na celu przygotowania do realizacji PPEJ, począwszy od przeprowadzenia procesu samooceny zainicjowanego w roku 2009, w którym określono legislacyjne, organizacyjne i funkcjonalne zmiany, którym miała podlegać Agencja w celu jej przekształcenia w instytucję dozorującą bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną w kraju wdrażającym program jądrowy.

W harmonogramie PPEJ umieszczono również punkty odnoszące się do opracowania do połowy 2011 r. koncepcji przekształcenia Państwowej Agencji Atomistyki w nowoczesny urząd dozoru jądrowego, uwzględniający potrzeby energetyki jądrowej, a następnie jej wdrożenia do końca roku 2013. Nadzór nad działalnością elektrownii jądrowej musi być prowadzony przez kompetentny, niezależny dozór jądrowy zapewniajacy wysoki i akceptowalny społecznie poziom bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej. Jest to jeden z warunków realizacji PPEJ.

W tym celu w PAA przygotowano analizy, z których wynikała m.in. konieczność zwiększenia liczby etatów w PAA o przynajmniej 17 inspektorów dozoru jądrowego, 13 pracowników do analiz dokumentacji bezpieczeństwa oraz 9 pracowników lub specjalistów z zakresu prawa administracyjnego. W PAA zatrudniono dodatkowych 39 pracowników do końca 2014 r. Innym aspektem jest rózwój kompetencji praconików dozoru jądrowej - ten proces jest kontynuowany od kilku lat z wykorzystaniem głównie możliwości szkoleniowych oferowanych przez Międzynarodową  Agencję Energii Atomowej oraz w ramach współpracy miedzynarodowej (szkolenia, staże w krajach o zaawasowanym stopniu rozwoju energetki jądrowej).

 

Więcej informacji o Programie Polskiej Energetyki Jądrowej na stronie internetowej Ministerstwa Energii:

http://www.me.gov.pl/Energetyka+jadrowa

http://www.me.gov.pl/Energetyka+jadrowa/Program+polskiej+energetyki+jadrowej

Pdf
Drukuj
Powrót
Kontakt
buttonRAPORT2016transparent.png e5f1afc5f9ae26f59a9e327702503164
buttonBJiOR.png 1a82f54b8632e3c5f50932143b1dcc1e
buttonEPUAP.png a555fb6272e64cf7c5819b154f9d54b9
buttonNEWSLETTER.png 08bc7666234091c6777df6b702d7217c
buttonBIP2.png 5356c7bca6ea1502fc90e8d6fe8511bf
buttonTwitter.png 89174342da1fb3d80c4a74dc4ae0de8f